حسین پاینده از روز سهشنبه ۲۱ آبان دو کارگاه را در مدرسهی عالی علوم انسانی روزگار نو» برگزار میکند. شرح هر دو کارگاه به تفکیک در زیر آمده است. علاقهمندان میتوانند برای ثبتنام با شماره تلفن ۶۶۱۷۴۰۸۱ تماس بگیرند.
۱. کارگاه ایماژیسم در شعر معاصر ایران»
شعرهای ایماژیستی یا اصطلاحاً تصویری» در ادبیات جهان کمابیش همزمان با همان دورهای نضج گرفتند که مکتب امپرسیونیسم در نقاشی ظهور کرده بود. این نوع شعر ، ماهیتی وماً امپرسیونیستی دارد زیرا شاعر میکوشد با کمترین تعداد واژه، حسی قوی از مواجهه با جنبهای از واقعیت را به خواننده منتقل کند. شاعر ایماژیست کسی است که از آنچه در جهان پیرامون خود میبیند غفلت نمیورزد، بلکه ژرفاندیشانه به همهچیز مینگرد و میکوشد استنباطهای آنیِ خود را با بیانی هنری ثبت کند. هدف از برگزاری کارگاه ایماژیسم در شعر معاصر ایران» آشنایی با مبانی این نوع شعر و نمونههایی از آن در آثار شاعران معاصر ایران است. در این کارگاه که در پنج جلسه برگزار خواهد شد، مبانی شعر ایماژیستی (تصویری) با رهیافتی میانرشتهای و در مقایسه با سبک امپرسیونیسم در نقاشی تبیین میشود و سپس نمونههایی از شعرهای ایماژیستیِ شاعران معاصر ایران مورد بررسی قرار میگیرند. در جلسهی اول و دوم اصول و قواعد سبک امپرسیونیسم در نقاشی تبیین میشود و ضمن نشان دادن برخی از معروفترین تابلوهای نقاشان امپرسیونیست، تکنیکهای بهکاررفته در خلق این تابلوها شرح داده میشود. در جلسهی سوم مبانی فلسفی این نوع شعر با اشاره به فلسفهی پدیدارشناسی تبیین خواهد شد. جلسات چهارم و پنجم به تحلیل شعرهایی ایماژیستی از شاعران ایرانی اختصاص خواهد داشت، از جمله شعرهایی از سهراب سپهری، سیاوش کسرائی، بیژن نجدی، ضیاءالدین ترابی، مهدی مظفریساوجی و دیگران.
برای مشاهدهی توضیحات این کارگاه در سایت مدرسهی عالی علوم انسانی روزگار نو» ایـــنجــــا کلیک کنید.
۲. کارگاه آشنایی با داستان کوتاه پسامدرن
هدف از این کارگاه که در ۱۰ جلسه تشکیل خواهد شد، آشنایی با مبانی نظری پسامدرنیسم در ادبیات داستانی و شناخت ویژگیهای داستانهای کوتاه نوشتهشده به این سبک است. این دوره بویژه برای دو گروه طراحی شده است: نخست کسانی که در رشتهی تحصیلی خود درسی دربارهی پسامدرنیسم در ادبیات داستانی نگذراندهاند، اما مایلاند با نظریههای این جنبش ادبی آشنا شوند؛ و گروه دوم داستاننویسان خلاق و نوگرایی که مایلاند با آگاهی از سبکوسیاق داستانهای پسامدرن و استفاده از تکنیکهای این سبک از داستاننویسی، فرهنگ معاصر جامعهی خود را از منظری پسامدرن بکاوند. در این کارگاه، علاوه بر تبیین آراء نظریهپردازان پسامدرنیست مانند لیوتار، بارت، فوکو، بودریار و مکهِیل، چند داستان کوتاه پسامدرن ایرانی از منظر نظریههای پسامدرنیسم نقد خواهند شد.
شرکت در این کارگاه مستم این نیست که داوطلبان قبلاً در علوم انسانی یا هنر تحصیل کرده باشند و همهی اشخاص علاقهمند، صرف نظر از رشتهی تحصیلشان، میتوانند در این کارگاه شرکت کنند، اما حتماً لازم است که داوطلبان قبلاً از راه مطالعات شخصی با عناصر داستان و مدرنیسم در داستان کوتاه آشنا باشند.
مطالب نظری این کارگاه از کتاب داستان کوتاه در ایران، جلد سوم: داستانهای پسامدرن» (انتشارات نیلوفر) کار خواهد شد، به این ترتیب که بخشهای از مباحث نظری این کتاب در کارگاه خوانده و بحث میشود، همچنین داستانهایی که در کارگاه تحلیل خواهیم کرد، از داستانهای منتشرشده در همین کتاب خواهد بود. از همهی اعضای کارگاه انتظار میرود که در بحثهای جمعی، بویژه در نقد عملی متون، مشارکت کنند. از شرکتکنندگان در کارگاه درخواست میشود برای جلسهی اول، صفحات ۱۹ الی ۳۹ را مطالعه کرده باشند.
برای مشاهدهی توضیحات این کارگاه در سایت مدرسهی عالی علوم انسانی روزگار نو» ایــــنجــــا کلیک کنید.
اطلاعیهی دو کارگاه «ایماژیسم در شعر معاصر ایران» و «داستان کوتاه پسامدرن»
کارگاه ,شعر ,کوتاه ,معاصر ,انسانی ,داستان ,این کارگاه ,که در ,علوم انسانی ,در این ,شعر معاصر ,علوم انسانی روزگار ,برای مشاهدهی توضیحات ,شاعران معاصر ایران ,نقاشی تبیین میشود
درباره این سایت